Zase něco málo ke stavění nebo, lépe řečeno, než se k němu dostanete.

Máte rozchozený CentrEd, jste připojeni na server a máte nápad na stavbu. Co dál? Každý by si jistě řekl: “To je jasný, du to splácat!“. To je ale velký omyl, který zapříčiní to, že vaše stavba bude stát za prd, nebo rovnou za hovno. Před započetím každé stavby je potřeba udělat několik důležitých kroků. CentrEd můžete klidně zase zavřít, ale protože neznáte možnosti, které nám UO poskytuje, zejména paletu stavebních prvků, nechte si ho otevřený.

První krok by se dal rozdělit na dvě části podle toho, jestli stavíme existující stavbu podle předlohy nebo neexistující stavbu podle fantasie. Dělit ho však nebudeme, naopak si ho spojíme! Pokud stavíte podle fantasie, těžko vás napadlo něco originálního, takže si seženeme podklady na nějakou podobnou, již existující stavbu a nechte se inspirovat. Podklady nám totiž ušetří trápení s volbou materiálů, protože zde už to vyřešil nějaký (studovaný) architekt před námi, takže se nemusíme bát kombinací podlah a zdí a remcajícího Eskymáka setřeme odkazem na předlohu. Samozřejmě, materiálové možnosti UO jsou omezené, takže většinou je potřeba najít materiály nejvíce podobné. Stavění dle předlohy ovšem často vytváří jeden zásadní problém. Problém spočívá v pravoúhlosti UO, takže pokud skutečná stavba není pravoúhlá, či je dokonce kulatá, sme v prdeli máme opravdu problém. Pokud jsou rozdíly velikosti úhlů od 90° malé, není problém je “zpravoúhlit” a stejně tak úhly blízké 180° nebývá problémem narovnat. Pokud jsou rozdíly velké, musíte si poradit sami a to často za cenu transformace celé stavby. Každopádně kvalitu výsledku to nemusí ovlivnit, pokud to provedeme dobře. Pokud něco takového nejde, tak se na stavbu vykašlete a nechte ji postavit někoho, kdo neví že to nejde… Máme jasné materiály a ani rozložení stavby nám nedělá problém. Co dál? Dalším důležitým parametrem je měřítko stavby. Je potřeba stavbu udělat velikou tak, aby se dala pohodlně používat, vešlo se dovnitř vše potřebné a nevznikaly rozlehlé a těžko zaplnitelné prostory. Stejně tak je ale třeba si velikost stanovit tak, aby byl dodržen poměr velikosti a počtu oken ke zbytku stavby a aby nám okna vycházela nad sebou tak jak mají být. Důležité je zachování architektonických prvků stavby. Oblouky, sloupy, klenutí… vše je důležité a čím více toho dokážete oproti předloze zachovat, tím lépe.  Je tedy důležité si předem promyslet, jak které prvky budeme realizovat. Začneme od nějsložitějších a postupujeme po nejlehčí. Nemá cenu stavět takovou stavbu, která předloze nebude vůbec podobná. Máme jasno? Pusťte se do práce! V průběhu stavby pochopitelně přijdete na to, že spousta věcí stejně nevychází tak jak si představujete, ale díky tomu, že máte stavbu promyšlenou, počet těchto věcí je minimálně o řád nižší. Často se setkáte s tím, že kvůli realizaci jednoho prvku je třeba půl stavby předělat. Nebojte se toho! Nebuďte líní! A hlavně, nebuďte nikdy spokojení s výsledkem! Pokud si totiž řeknete: “To stačí.“, nedostanete se moc daleko. Učení se a pokrok se neobejde bez překonávání problémů a překonávání problémů se neobejde bez učení se a pokroku. Nebojte se experimentovat, stavět, bourat a předělávat.

S každou další zkušeností zjistíte to, že vaše existující stavby se dají postavit lépe a až těch zkušeností bude dost na to, že se na ně nevydržíte dívat tak lépe je postavíte!

Protože asi většina z vás stejně skončila na začátku realizace s tím, že neumí ovládat CentrEd a neví odkud začít, příště se na to podíváme.

  1. zdarec,
    mam mensi dotaz na kulaty stavby. podivejme se na hagridovu boudu ve filmu potazmo hrach. nema sice kruhovy pudorys, ale i hexagon je dostatecne nepravouhly. nevim jestli si to pamatujes, ale pred nejakym tim patkem jsme s Junitem zkouseli postavit na vlastnim serveru hagridovu boudu a mam pocit ze i ty jsi ji videl. tam jsme se s 45° zdmi poprali a nemyslim ze by to bylo zas tak hrozny. tim chci rict, ze i u vyrazne nepravouhlych staveb nejsme v prdeli. nebo mi chces rict ze to vypadalo hrozne? 😀 (teda doufam zes ji videl)

  2. 45° zdi jsou asi jen dva druhy, další problém je pak podobnou stavbu vybavit, protože ostatní itemy jsou jen ve 2-4 směrech…

    Sám jsem si udělal 45° brick wall, jenže k tomu je třeba udělal spoustu dalších věcí…

  3. No ja to resil jednoduse. Protoze 45° zed nebyla v potrebnym materialu tak jsem udelal zkosenou cast formou “schodu”, tedy 90° zalomeni. 🙂 A vypadalo to podle me dobre.

  4. Dnes se mi přes Large Scale command povedlo vykreslit terrain vodu na úrovni 0, když sem jí potřeboval v -127, nevíš jak byhc jí teď měl odstranit?

    Díky.

  5. Nejjednodušším řešením je obnovit soubory ze zálohy, neboť na hromadné úpravy nejde tlačítko zpět, jak už sis asi všiml… 🙂

    Terrain , třeba ta voda, nejde smazat, je to jen jedna vrstva, musí se překreslit něčím jiným, tedy například trávou.

    Můžeš tedy znovu provést požadovanou úpravu a to tedy vykreslení vody na -127. Původní voda na 0 zmizí a bude na -127. Povrch mapy (terrain) je prostě jen jeden, nevrství se.

    btw, nejsem si jistej jestli -127 už není moc nízko 🙂

  6. Spíše se divím, že ti po tom všem nepřijde divný sem vůbec chodit, natož se na něco ptát. Ale co už, za ty roky ses očividně nezměnil a nikdy se nezměníš a i když neustále tvrdíš opak, tvoje chování to jen potvrzuje.

Leave a Reply to Samuel Humming Cancel Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>