O makrech trochu jinak….

Na počátku byla hra. Hra jako každá jiná. Hra, ve které vítězí ten, kdo se poctivě věnuje přípravě, tréninku a většinu svého času tráví zlepšováním své postavy a také talentem. Trénováním společně s ostatními hráči spojený s pokecem a spoustou legrace. Do té doby byla hra taková jaká má být. Zábavná. Hráči měli radost z každého nového úspěchu, z každého nového rekordu a vyhraného zápasu. Věděli, že je to díky jejich vytrvalosti a byli na to hrdí. Všichni si byli rovni. Pak se ale objevil někdo odlišný. Nechtěl trávit na tréninku tolik času. Nechtěl trénovat s ostatními a už vůbec mu nešlo o to se s nimi bavit. Ten někdo je chtěl pouze pokořit, dokázat, že je lepší, srazit na kolena a obrat o jejich úspěchy. Ten někdo se rozhodl použít doping. Díky tomu byl rychlejší, silnější a obratnější, aniž by musel přípravou trávit tolik času jako ostatní. Brzy je začal překonávat. Stejně jako jejich předchozí rekordy. Nevítězí ale díky zkušenostem získaným při společném tréninku, ale hrubou silou získanou v domácí posilovně. Ostatní hráči s ním nedokáží udržet krok, natož ho překonat. Rozhodují se tedy také začít dopovat. Brzy téměř všichni dopují. Kdo ne, ten nejen že nemá s kým trénovat, ale ani s kým hrát, protože dopující hráči jsou o několik úrovní lepší, a tak si poctiví ani neškrtnou. Tím pro ně přestává být hra zábavnou. Dopující hráči stanovují nové rekordy, navzájem se předhánějí a šlapou si na paty. Stejně jako před tím, jen nemusí trávit tolik času společným trénováním. Navíc potřebnou sílu můžou získat každý sám doma na stroji, tak proč se otravovat s ostatními. Všechny rekordy pokořené poctivými hráči jsou směšné. Každý nový hráč, který se chce umístit, musí též začít dopovat. Za nedlouho jsou si opět všichni rovni ale dopovat nemůže přestat nikdo. Propadl by se totiž na dno žebříčku. Nové rekordy už moc nepadají a pokud ano, pak je k tomu třeba stejná spousta času stráveného v domácí posilovně, jako dříve na společném tréninku. Situaci jim navíc komplikují antidopingové testy, které se snaží zjistit, jestli hráči při posilování či zápase nedopují. Jsou na tom téměř stejně jako předtím. Přípravou tráví stejně času a jen se okrádají o zábavu při společném tréninku. A ještě jsou otravování antidopingovými kontrolami. Navíc připravili o hru a zábavu hráče, kteří jsou poctiví a tak nemohou nadopované hráče dohnat, natož pokořit. Ti si pak hrají pro zábavu leda tak u sebe na dvorku, protože kdekoliv jinde by je nadopovaný hráč převálcoval.

Hráči si však nenechávají kontroly líbit jen tak. Kontroloři sice provádějí testy v náhodný čas, ale za to nemohou jen tak někam v padnou pro případ, že by právě zde trénoval poctivý hráč. Kontroloři tedy musí hezky zaklepat a počkat zda jim někdo otevře. Pokud ne, dá se předpokládat, že uvnitř posiluje nadopovaný hráč, který klepaní na dveře prostě nevnímá a je mimo. Hráči mají i svoje metody na obcházení testů. Na dveře instalují zvonky patřičného výkonu, takže kontroloři musí zvonit a tak proberou i nadopovaného hráče, který se dá včas do pořádku a de kontrole slušně otevřít. Kontroloři pochopitelně o daných praktikách rovněž ví a tak občas používají jiné metody upozornění na sebe. Například místo ke dveřím jdou zaklepat na okno, nebo hráče vykouří z domu, takže nemá čas se připravit a nebo se ani neprobere. Stejně jako se časem mění postupy kontrolorů a samotné testy, mění se i postupy jejich obcházení a výmluvy hráčů. Jisté však je, že kdyby byli všichni hráči poctiví, mohli být podobných složitostí ušetřeni a ještě mít ze hry více zážitků.

Předpokládám, že pointu pochopil každý a já se ptám. Není na tom něco špatně?

Děkuji za přečtení.

Doping= (nesledované) makrování – kdyby to někomu nedošlo…

  1. Začarovaný kruh, stejně jako v politice a jinejch činnostech. Jak píšeš, poctiví hráči nemaj šancci s poctivostí někam dojít, ne za rozumnej čas. Pak jsou všichni namaxovaný a úplně stejným, takže rozdíl mezi postavama skoro neni. Upadá ekonomika, protože všichni umí všechno, umí to rychle a všechno si vyrobí. A nakonec padá celá hra, i když možná za několik let.

    Jenže pokud někdo udělá systém takovej, že makrování nepodporuje, stává se pro hráče mnohem těžší se na tý hře udržet, protože ničeho nedosáhne a pokud ano, tak za dlouho. Moderní společnost chce všechno rychle a hned. Bohužel.

    Proto třeba nemám rád PVP/PVM shardy, kde když si namaxuješ postavu, tvoje snaha končí a víc věcí už nedosáhneš. A protože to maxneš hned, neudržíš se tam moc dlouho. RP shardy když už tu postavu maxneš nabízej aspoň pseudointerakci s ostatními hráči aspoň trochu podle života v x-věku (x podle hry/shardu) a šance se zapojit do dění.

  2. Jde tu především o to, že bez maker si dřív postavu ručne namaxoval třeba za půl roku. A to si přitom normálně hrál, chodil dungy s ostatníma a bavil. Věřím, že makrama by se to dá zvládnou za měsíc ale problém je tom, že nynější systémy už s makrama počítají, obtížnost je zvýšená a rychlost skillování zpomalená tak, že bude postavu maxovat půl roku s makrama. Pokud makra použít nechceš, tak místo toho abys postavu maxoval půl roku, budeš ji maxovat víc než rok a mnohdy to bude nemožné, protože budeš potkávat namaxované bojovníky co tě pojíždějí a namaxované krafty co ve dne v noci luxují doly. Suroviny mají v podstatě zadarmo, protože jen kliknou a už to kope. Pokud budeš klikat ručně a budeš opravdu na tu obrazovku koukat, tak si musíš pochopitelně naúčtovat mnohem vyšší cenu za klik a tedy i za finální výrobek a nebudeš mít absolutní šanci na trhu prorazit.

    Je to začarovaný kruh a je smutné, že většina shardů makrování povoluje či dokonce podporuje. Bohužel je to stejně nekonečný boj, protože vždycky bude chtít někdo prolomit tu makrovací ochranu.

  3. Jenže větší úpravy systému budou vyžadovat to, aby všechny postavy začaly od začátku, protože třeba na andárce je přinejmenším půlka hráčů namaxovaná. A pokud se navíc zavede ztížení skillení (nemožnost makrování), způsobí to celkově odliv hráčů. Půjdou někam, kde jim makrování dovolí, aby mohli hrát zase své namaxované postavy.

    Druhá možnost je zakázat razor a easyUO, jenže to budou obrovský změny v systému a dopadne to stejně.

    Představa UO bez makrování, ale s hratelností na úrovni nynějška je krásná, ale bojim se, že idealistická.

  4. U nas jednu dobu fungoval antimakro system.
    System ovsem nesplnil pozadavek… misto makrovani logovali hraci jednou za hodinu, aby dostal temer stoprocentne gain skillu 🙂

  5. Vítám vás tu a děkuji za přečtení a hlavně za reakce. Odpověď zanechávám na Andarijském fóru, kde je to asi pro všechny pohodlnější. 😉

Leave a Reply to Ebro Cancel Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>